Sunday, February 6, 2011

PENTINGNYA BERTALLAQI!!!!KU PETIK DARI PONDOK TAMPIN

Berkata Abu Hayyan alAndalusy:
يظن الغمر أن الكتب تهدى * أخا جهل لادراك العلوم وما يدرى الجهول بأن فيها * غوامض حيرت عقل الفهيم اذا رمت العلوم بغير شيخ * ضللت عن الصراط المستقيم  وتلتبس الأمور عليك حتى * تصير أضل من توما الحكيم 
Menyangkalah orang yang tak berpengalaman akan             bahawa kitab-kitab/buku-buku (semata-mata) boleh menunjuki sijahil bagi mendapatkan ilmu-ilmu.              padahal tidaklah mengetahui oleh sijahil bahawa Sesungguhnya didalamnya (kitab-kitab/buku-buku)terdapat         perkara yang rumit,menghairankan aqal ahli kefahaman.
Apabila engkau capai ilmu tanpa berguru,                        sesatlah engkau dari jalan yang lurus.
dan samarlah segala perkara atasmu sehingga,jadilah                    engkau keciciran dari anting2 si-bijaksana
(itulah,pentingnya kita betallaqi ilmu terutamanya ilmu agama untuk mendapat kefahaman yang betul sepeti yang dilakukan di pondok-pondok,caranya amat beradab dan berkat ilmu itu,,janganlah pulak nak kata ngaji kat pondok tak dapat habuan,,,kerana amalan ulama terdahulu jauh lagi hebatdrpd sekarang,,dgn waraknya,,zuhudnya,tak makan di kedai ikhlas tanpa dibayar gaji,,muhasabah diri tu,,yang muda hormatlah yang tua,,kana dab tu,,dr mana dtgnya kemodenan,,drmana datangnya ilmu,,,dari golongan tua,,ulama dahulu,,yang menghabiskan jiwa dan raga untuk agama allah,,beza kita pada hari ini,,belajar pun masih ada nafs ammarabi suu,,nakan duit dan sijil,,,,bukan nakkkan ilmu untuk diamalkan,,,hamba  teringat kata saidina umar al khattab r.a yang mafhumnya dan ana dengar pada guru ana ustaz azmi bin ahmad,,yaitu(beragamalah seperti orang tua2).jadilah ulama seperti ulma terdahulu,,dr segi percakapannya,,pakaiannya,,,akhlaknya dan lain22,,selalu dimimpikan rasulullah ,,Kita yang sekarang mendakwa diri kita ikut quran dan hadis ni,,kalau betullah,,Tanya la diri tu,,,kalau betul2 pegang,,semestinya hafaz dan amal,,tapi sekarang lain pulak,,hafalnya tak seberapa,,,pakaian,,tak macam ulama hadis pun,,ketayap pun x de,,betul ke kita ikut quran dan hadis???memnag kita ikut quran dan hadis,,tapi nak memahamkan keduanya memerlukan ilmu2 yang banyak,,ikutlah tafsiran ulama,,kanselamat,,drpd tafsiran diri sendiri yang byk lagi nafsu jahat,,hehe,,sekadar untuk renungan bersama,,muhasabah diri tu,,ikuttilah ulama ahli sunnah wal jammah yang haq,,jangan ikut pak wahab dng pak syiah dah le ,,wallahuallam.....

No comments:

Post a Comment