Monday, January 24, 2011

SYAIR GURUKU,,,SHEIKH ABDUL RAOF AL BAHNJIE AL ALEEY


Makan nasi berlauk kari,

ikan keli masak ciliapi,
jangan benci keluarga Nabi,
nanti api benci membakar diri..

Keluarga Nabi bila dah sahih,
Silsilahi Siti Fatimah dan Baginda Ali,
Hormatilah jangan berkurang kasih,
Agar ilmu dan amal tambah berseri.

Tambahlah pulak keturunan Nabi,
Peribadinya Ulamak, Hadis dihafal,
Lagilah pulak Wara' tak makan dikedai,
Wajib beradab jangan tak tentu fasal.

Aduhai Tuan dan Puan yang bijak,
Dimana akal, dok pertahan perkara ikhtilap,
sampaikan yang diNash Hadis dilanggar pijak,
Beradap dengan Pak Habib yang layak, dikata silap?.

Kalau ya pun habib mungkin silap,
Ya lah, tak maksum melainkan Nabi ,
Tegurlah beradap jangan salah silap,
ni nya tidak , nak diajuk cakap pun, rasanya ngeri....

Kasih kita kekeluarga Nabi,
Tidak pula bererti Syiah,
Semua orang pun tahu perkara ini,
Ahli Sunnah Wal Jamaah pemilik akidah.

Yang bebal suka sangat menuduh,
"Sufi tasawuf adalah Syiah",
Padahal berbeza yang sangat jauh,
Sufi ,Syafie adalah Sunni bukannya Syiah.

Kalau ada orang berhujjah,
Asal Tasawuf dari luar Islam,
Campuran Yahudi, hindu dan falsafah?.
Dalilnya pendapat pengarang kitab fajrul islam dan dhuhal islam?.

Kitab itu siapa yang baca,
jadi pening lalat, pedoman tak jumpa,
boleh ke dipakai , maklumat pendapat saja,
entah dimana , bukti tak ada...

Didalam kitab yang sama juga ,
tak senang dengan hadis , Bukhari dicuriga,
ini bukannya saya tipu , cerita reka,
m.s 2, buku "SALAH FAHAM TERHADAP HADITH" ada cerita.

Atau kita pun bolehlah buka,
Kitab Ahmad Amin tu punyalah reka,
sekitar 20 halaman pendapat yang sama,
dengan "Ignaz Goldziher" yang anti, ragu hadis belaka?..

Tak berhenti setakat tu saja,
Ilmu Tawhid dan taswuf dikata tak suci,
sama seperti perkara yang orang dakwa ,
macamana, kitab Ahmad Amin tu, nak pakai lagi ?..

Biasa seorang Sarjana ilmuan ,
berhempas pulas dapatkan maklumat,
tentulah kenal siapa gerangan,
Ignaz Goldziher dan Joseph Schacht?.

Pendapat tentang Hadis pun dah salah nyata,
Tentang ilmu Tawhid dan Tasawuf dah tentu dicuriga,
Macam tu lah Fikiran saya,
Sebab saya ni nak memudahkan cerita..

1 comment:

  1. macam pernah dengr je
    syair ni
    wei... mana sumber korang ambil aa...?

    ReplyDelete